Financieel

Actie Kerkbalans

Wat is Kerkbalans
"Als ik iets te vieren heb, komt mijn kerk naar het feest.
Als ik geen woorden heb, bidt mijn kerk.
Als ik hulp nodig heb, staat mijn kerk op de stoep.
Ik heb mijn kerk nodig.

Mijn kerk
Een plek om tot jezelf te komen of anderen te ontmoeten, een markant gebouw, een plek om te vieren en te geloven - voor iedereen heeft de kerk een eigen betekenis. We willen een plek zijn waar iedereen terecht kan, of je nu lid bent of niet.

De kerk krijgt geen subsidie. Onderhoud van het gebouw, de koffie, maar ook de personeel en missionaire en maatschappelijke projecten kosten geld. Daarom is er de actie Kerkbalans. Geeft u om de kerk? Doe dan mee en vul het aanmeldformulier in. Samen kunnen we van betekenis zijn en blijven voor de mensen om ons heen.

Kerkbalans is een gezamenlijke actie van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestanse Kerk en de Oud-Katholieke Kerk.

Met de slogan ,Geef voor je kerk' wordt dit jaar 2019 de actie 'KERKBALANS' gevoerd. Omdat de actie KERKBALANS een geldwerfactie is, zou men geneigd zijn direct een bedelpreek te verwachten. Maar belangrijker is dat wij als mensen van onze parochie om elkaar geven en daarom ook om de parochie geven.

Hoe vaak zeggen geliefden niet tegen elkaar dat ze van elkaar houden en om elkaar geven. Ze herhalen het keer op keer. Om elkaar geven verbindt parochianen aan elkaar en doet hen zorg dragen voor elkaar. Daarom besteedt de parochie aandacht aan de diaconie of de caritas. Mensen mogen niet verloren lopen. Tegenwoordig wordt overal de privacy van mensen beschermd en daarvoor zijn goede redenen aan te voeren, maar dit heeft ook zijn keerzijde. Nu kunnen mensen vergeten raken en vereenzamen. Eenzaamheid is een geestelijk lijden, dat vele ouderen en alleenstaanden treft. De parochie geeft om deze mensen.

Zoveel jonge mensen hebben hun eigen problemen in huwelijk of relatie. Kinderen lopen soms verloren. Ook om deze mensen geeft de parochie. Soms zijn haar middelen beperkt, maar het is de parochie een zorg dat de gezinnen plaatsen zijn van onderlinge harmonie en geluk. Bij dezen zijn twee groepen in de parochie genoemd die ons ter harte gaan en om wie de parochie geeft.

Maar een parochie is ook een geloofsgemeenschap die om God geeft. God heeft waarde voor hen, omdat ze op Hem vertrouwen als iemand Iemand die hen houvast geeft in het leven. Een mens mag weten dat hij/zij door God gewild is en dat het einde van het leven weer een thuis komen is in het hemelse Vaderhuis. Maar de parochie komt ook elk weekend samen om bezieling te ontvangen voor de dagelijkse plichten in gezin of werk. Een parochie geeft om God.

Het kerkbestuur begrijpt goed, dat wie niet om de parochie geeft, ook niet voor de parochie geeft. Daarom wil het kerkbestuur zich verantwoorden niet alleen voor het financiƫle beleid maar ook voor het pastorale beleid. Wie geeft om de parochie, geeft ook voor de parochie.